اعطاء صلاحیت های تخصصی جدید به مهندسین واجد شرایط

اعطا صلاحیت های تخصصی جدید به مهندسین واجد شرایط

اعطاء صلاحیت های تخصصی جدید به مهندسین واجد شرایط

به گزارش کلیدواژه و به نقل از دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در آزمون مردادماه ۱۴۰۰ ،برای اولین بار آزمون چهار صلاحیت جدید ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی، طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان رشته عمران و اجرا رشته های تاسیسات مکانیکی و برقی برگزار می گردد.

مواد آزمون‌ صلاحیت‌های جدید رشته تأسیسات‌مکانیکی و تأسیسات‌برقی (بخش اجرا)، رشته عمران (بخش‌های طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان و ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی) در سامانه آزمون‌ها درج شده است. ‌‌

برای اخذ صلاحیت های جدید رشته عمران، دواطلبان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری رشته عمران در گرایش های سازه یا زلزله و همچنین دارای پروانه صلاحیت حرفه ای نظارت یا اجرای پایه یک و حداقل محاسبات پایه دو داشته باشند.

متن اطلاعیه دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ضمن اعلام برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان در مرداد سال جاری از تعریف صلاحیت‌های جدید در آزمون آتی خبر داد.
حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: در این دوره از آزمون‌ها که در نیمه مرداد امسال برگزار می‌شود علاوه بر برگزاری آزمون احراز صلاحیت اجرا در رشته‌های معماری و عمران که مطابق روال سال‌های قبل برگزار می‌شود، چهار صلاحیت جدید نیز پیش‌بینی شده است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه در زمان بهره‌برداری از ساختمان یکی از آسیب‌‌پذیرترین بخش‌های آن بخش‌های تاسیسات برقی و الکتریکی است که به دلیل ضعف در اجرا، بهره‌برداران را با مشکلات بی‌شماری مواجه می‌کند، توضیح داد: به منظور حل مشکلات و برای افزایش کیفیت ساختمان‌ها در هریک از رشته‌های برق و مکانیک نیز صلاحیت تخصصی جدید با عنوان «اجرای تاسیسات برقی» و «اجرای تاسیسات مکانیکی» پیش‌بینی شده است.

مانی‌فر گفت: ساختمان‌های مهم در طول چرخه حیات ممکن است به دلایل مختلف از جمله تغییر کاربری نیازمند اجرای عملیات بهسازی لرزه‌ای باشند که اجرای این عملیات از یک سو نیازمند مقررات ویژه و از سوی دیگر نیازمند حضور اشخاص ذیصلاح برای طراحی و اجرای بهسازی لرزه‌ای است. به همین منظور علاوه بر پیش‌بینی مبحث جدید با همین عنوان نسبت به تعریف صلاحیت جدید تحت‌عنوان «ارزیابی و اجرای بهسازی لرزه‌ای» اقدام شده است.

وی افزود: برای ایمن‌سازی گودها و اجرای هرچه بهتر پی در ساختمان‌ها صلاحیت جدید «طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان» تعریف شده است. داوطلبان واجد شرایط این صلاحیت‌ها می‌توانند با مطالعه دستورالعمل ثبت‌نام و در صورت دارا بودن شرایط نسبت به ثبت‌نام در آزمون اقدام کنند.

به گفته مانی‌فر، صلاحیت‌های تخصصی دیگری نیز در دست بررسی و اقدام است که در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دواطلبان و دوستان گرامی برای قبولی در آزمون نظام مهندسی ساختمان می توانند از منابع گرداوری شده زیر استفاده نمایند:

کلید واژه های آزمون نظام مهندسی

تست های تالیفی آزمون نظام مهندسی

فیلم های آموزشی همه رشته ها

سوالات آزمون نظام مهندسی

اطلاعیه برگزاری آزمون نظام مهندسی در تاریخ های ۱۳ تا ۱۵ مردادماه ۱۴۰۰

آشنایی مختصر و مفید با آزمون نظام مهندسی ساختمان و دریافت پروانه صلاحیت حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید